علایم نزدیک به ظهور
امام صادق (ع): از نخستین روزیکه سفیانی خروج می کند تا روزی که حکم می راند ۶ ماه تمام است. سپس ۹ ماه تمام حکم می راند و حتی یکروز هم بر آن اضافه نمی شود. هنگامیکه این امر تحقق یافت بسوی ما بشتابید .
منابع
روزگار رهایی ص ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۴۸ غیب نعمانی ص ۱۶۲
امام صادق (ع) : هنگامیکه سفیانی بر ۵ منطقه ( دمشق، حمص، حلب، اردن و قنسرین ) تسلط یابد ۹ ماه برای او بشمارید.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۱۲۹ غیبت نعمانی ص 163
بشارت السلام ص 122 الزم الناصب ص 180
غیبت شیخ طوسی ص 283 بحار الانوار ج 52 - ص 206
امام صادق علیه السلام : خروج سفیانی از امور حتمی است. و خروج او در ماه رجب بوده از آغاز خروج تا پایان عمرش ۱۵ ماه است. ۶ ماه تمام جنگ می کند هنگامیکه بر مناطق ۵گانه تسلط پیدا کرد ۹ ماه حکومت می کند و یک روز هم اضافه نمی شود.( مناطق ۵ گانه : دمشق- حمص- اردن- حلب- قنسرین)
منابع
عصر ظهور علی کورانی - ص ۱۲۴ غیبت نعمانی - ص ۱۶۰
روزگار رهایی - ص ۱۲۹ بشارت الاسلام ص ۹۷
بحار الانوار ج ۵۲- ص ۲۴۸ و ۴۴۸ منتخب الاثر ص ۴۵۷
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --
امام زین العابدین (ع) : امر قائم (عج) از سوی خداوند حتمی است و امر سفیانی نیز از جانب خداوند قطعی می باشد و قائم ظهور نمی کند مگر پس از آمدن سفیانی.
منابع
بحار الانوار ج ۵۳ - ص ۱۸۲ عصر ظهور علی کورانی ص ۱۱۵
۱- مشخصات سفیانی :
نام . نام خانوادگی. کشور. شهر. منطقه. چهره و ...
علی علیه السلام : فرزند هند جگر خوار از وادی یابس ( دره خشک) خروج می کند او مردی است چهار شانه و بد قیافه دارای سری بزرگ.. بر صورت او اثر آبله پیداست وقتی او را می بینی می پنداری که یک چشم دارد نامش عثمان و پدرش عنبسه است. او از فرزندان ابوسفیان است وارد سرزمین قرار و معین (شام) می شود و بر بالای منبر آنجا قرار می گیرد.
منابع
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۰۵ عصر ظهور علی کورانی ص ۱۱۶ و ۱۲۶
کمال الدین ج ۲ ص ۶۵۱ امام مهدی - سید کاظم قزوینی ص ۳۲۲
تحفه المهدیه سید حسین عرب باقی ج ۲ ص ۱۴۳
امام باقر(ع) :
سفیانی سرخ رو و زرد مو و زاغ چشم است. بندگی نکرده است خدا را هرگز.
منابع
نوائب الدهور ج ۲ - ص ۳۹۴
غیبت نعمانی ص ۱۶۵
امام مهدی ص ۴۵۹
غیبت طوسی ص ۲۷۸
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۱۸
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۵۴
رسول اکرم (ص) : مردی از دل دمشق خروج میکند که به او سفیانی می گویند و همه ی پیروانش از نژاد کلب هستند.بقدردی خون می ریزد که نوبت به شکافتن شکم زنان و سربریدن کودکان می رسد. تیره قیس در برابرش قیام می کنند. همه را می کشد و کسی نمی تواند از خود دفاع کند. آنگاه مردی از تبار من در حرم خروج می کند. این خبر به سفیانی می رسد. سپاهی را برای رویارویی بسوی او می فرستد چون این سپاه به سرزمین بیداء ( وسط مکه و مدینه) میرسند زمین همه ی آنها را فرو می برد که گزارش گری نمیماند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۸۲ بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۱۸۶
بشارت السلام ص ۲۱ و ۱۰۶ و ۲۷۶ الام المهدی ص ۲۲۳
الزام الناصب ص ۱۷۹ منتخب الاثر ص ۴۵۸
الملاحم و الفتن ص ۱۲۳ الحاوی و للفتاوی ج ۲ - ص ۱۵۹
امام صادق (ع) : ........ سفیانی سیمایش سرخ . چشمهایش زاغ . موهایش زرد. کاسه ی سرش سترگ. کتفهایش چهار شانه. صورتش درشت و خشن است. و در صورتش آثار آبله است. هنگامیکه او را ببینی او را کور می پنداری ولی او کور نیست بلکه در مردمک چشم او نقطه ی سفیدی است. و او پلیدترین مخلوق روی زمین است که لحظه ای خدای را نپرستیده است و مکه و مدینه را هرگز ندیده است.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۱۱۴ اعلام الوری ص ۴۲۸
بحار الانوار چ ۵۲ ص ۲۰۶ الزام الناصب ص ۱۷۹
منتخب الاثر ص ۴۵۸ غیبت نعمانی ص ۱۶۴
بشارت الاسلام ص ۱۰۶ اسعاف الراغبین ص ۱۳۸
امام صادق (ع) : اگر سفیانی را ببینی او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون ، چشمانی کبود، و موهای زرد دارد و بانگ می زند. اول انتقام و وانگهی آتش. او بقدری خبیث است که همسر و مادر و بچه هایش را زنده بگور می کند تا مخفیگاه او را به کسی نگویند!
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۸۴
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۰۶
الزام الناصب ص ۱۸۰
الملاحم و الفتن ص ۱۲۳
غیبت نعمانی ص ۱۶۴
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۵۸
امام باقر (ع) : سفیانی از فرزندان خالد پسر یزید پسر ابوسفیان ... مردیست با سر درشت و چهره آبله گون ئر چشمش نقطه ای سفید است. او از ناحیه ای از شهر دمشق . وادی یابس (دره خشک) نامیده می شود با هفت نفر که یکی از آنان پرچم درهم پیچیده ای با خود دارد خروج میکند.
منابع
عصر ظهور علی کورانی ص ۱۲۷ و ۱۲۶
نسخه خطی ابن حماد ص ۷۵
۲- علائمی که به ظهور سفیانی منتهی می شود.
امام صادق (ع): نمی باشد ظهور تا اینکه بیرون آید خروج کننده ای از آل ابی سفیان (یعنی سفیانی) و مالک ملک شود بقدر حمل یک زن نه ۹ ماه و نمی باشد قیام سفیانی تا اینکه بیرون آید از فرزندان شیخ پس سیر کند تا اینکه در میان نجف کشته شود. پس بذات خدا قسم! گویا میبینم شمشیرها و نیزه ها و متاعهای ایشان را بر دیواری از دیوارهای نجف در روز دوشنبه ای و کشته می شود در روز چهارشنبه آن ( و در بعضی احادیث در روز پنجشنبه آن).
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج۳- ص ۵۴
ترجمه ۱۳بحارالأنوار علی دوانی ص۱۰۵۵
ترجمه ۱۳بحارالأنوار میرمحمد خامسی ص ۴۸۸
بحارالأنوار علامه مجلسی ج ۵۲ص ۲۷۱
ارشاد شیخ مفید ص ۳۴۰
روزگار رهائی ص ۱۱۰۴
سروراهل ایمان عبدالمجید بهاء الدینی- منتخب الأثر ص ۴۵۵
مهدی منتظر - جواد خراسانی ص ۲۳۵
توضیح :
امام صادق (ع) در حدیث فرموده است که مهدی عج قیام نمیکند تا وقتیکه سفیانی قیام نکند و سفیانی قیام نمی کند تا وقتیکه فرزند شیخ بعد از سیر در نجف کشته می شود. فلان روز میرسد و فلان روز کشته می شود. قابل ذکر است که از خروج سفیانی، پیامبر و امامان در احادیثی قابل توجه برای ظهور وقت مشخص نموده اند که از اول خروج ۶ ماه می جنگد ۵ شهر را میگیرد و ۹ماه حکومت می کند که جمعاً ۱۵ ماه و یکروز اضافه نمی شود. امام که ربط داده خروج سفیانی را به موضوع فرزند شیخ یعنی آن کار که انجام شود در مدت نزدیک زمانی این کار هم انجام میگیرد.شیخ درعرب یعنی بزرگ و سیر یعنی گشت و گذار. عبدالمجید خوئی فرزند مرحوم آقای خوئی مرجع تقلید شیعیان در سن ۳۰ سالگی به لندن رفت ودر سن ۴۱ سالگی در وقت حمله به عراق، آمریکائیها ایشان را آوردند که رهبرعراق قرار دهند با هلی کوپتر و محافظ و کنترل شده و چند آمریکائی از او حفاظت می کردند. مردم عراق که توطئه را می دانستند درپی کشتن او بودند که نگذارند توطئه دشمن عملی شود. تا اینکه روز سوم ورود به عراق به مرقد مطهّر علی (ع) وارد می شود با توجه به اینکه هیچ آمریکائی حق ورود به مرقد مطهر را ندارد، در داخل حرم او و کلیددار حرم را که از او طرفداری می کرد به رگبار بستند و کشتند. ایشان مسلح بوده روز ورود با تدارکات و تسلیحات وارد عراق شدند و بعد از سه روز کشته شد.
منابع گفته و توضیح کامل :
رروزنامه ایران یکشنبه ۳۰ فروردین ۸۳ شماره ۲۷۶۹
روزنامه کیهان ۲۳/۱/۸۲
روزنامه قدس ۲۳/۱/۸۲
امام باقر (ع) نشانه های خروج سفیانی را که همه در یکسال اتفاق می افتد برمیشمارد:
منادی از دمشق صدا می زند...... قسمتی از مسجد دمشق می ریزد.. دهاتی از آن خسف (فرو) می شود..... اتراک از آن گذشته در جزیره فرود می آیند..... رومیان در رمله فرود می آیند..... آن سال در همه ی سرزمین های عربی اختلاف پدید می آید.... و ترکها از شرق و غرب اسلحه بدست گرفته به منطقه بیروت می آیند و اعلام حضور می کنند....
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳- ص ۴۰۶
ترجمه ۱۳ بحار ... علی دوانی ص ۱۰۰۰
اسرار آفریش اهل البیت... استاد آقایی ص ۳۸۱
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۱۲
امام صادق (ع) : پیش از سفیانی یک مرد مصری و یک نفر یمنی قیام می کنند.
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۴۱۶
مهدی موعود ترجمه ۱۳ بحار... علی دوانی ص ۹۸۵
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۶۲
ارشاد شیخ مفید از کتاب محمد بن
بحار الانوار ج ۱۳ قدیم - ص ۱۶۰
کتاب مواعظ از مسند محمد مسلم
تحفه المهدیه - سید حسین عرب باقی - ج ۲ ص ۱۴۵
یبت شیخ طوسی ص ۲۷۱
مهدی منتظر - محمد جواد خراسانی ص ۲۶۱
علی (ع) و امام محمد باقر (ع) : هنگامیکه در شام نیزه ها و پرچم ها با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و جنگ نمایند نشانه های ظهور آشکار و علنی می شوند:
لرزشی در شام بوجود می آید که در آن صدهزار نفر کشته می شوند . خداوند آن را رحمتی برای مومنین و عذابی برای کفار قرار می دهد. وقتیکه این کار اتفاق افتاد منتظر مرکب های سیاه و سفید و سوارانی باش که با پرچمهای زرد از سمت مغرب می آیند تا اینکه شام را تصرف نمایند و در آن حادثه ی بزرگ و مرگ سرخ است. اگر اتفاق افتاد منتظر فرو رفتن روستایی در دمشق بنام " حرسنا" باش و هرگاه چنین شد سفیانی از بیابان یابس شورش می کند و بر منبر مسجد دمشق می نشیند. هرگاه چنین شد منتظر ظهور مهدی عج باش.
منابع
مهدی از تولد تا بعد از ظهور ... سید محمد کاظم قزوینی ص ۳۲۵ و ۴۵۶
روزگار رهایی ص ۱۰۰۰ ۱۰۳۰ ۱۰۴۰ و ۸۵۳
ترجمه ۱۳ بحار ... علی دوانی ص ۹۸۹
تحفه المهدیه ص ۱۵۲ و ۱۴۸
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۰۶
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۵۶ و ۲۱۴
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۱ ص ۴۱۸
ترجمه ۱۳ بحار ... محمد خامسی ص ۴۵۳
بشارت الاسلام ص ۵۵ و ۱۰۶
غیبت نعمانی ص ۳۰۵ و ۱۶۳
عقد الدرر ... چاپ مصر سال ۱۳۹۹ هجری ص ۵۳
تحفه الیقین ص ۱۵۲
غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۷
نسخه خطی ابن حماد ص ۷۶
محمد حنفیه : نخستین گروه لشکر مغربی ها وارد مسجد دمشق می شوند در حالیکه مشغول دیدنی شگفت انگیز آن هستند ناگهان زمین فرو می رود و بخش غربی مسجد دمشق و آبادی بنام " حرسنا " فرو می رود. در این هنگام سفانی خروج می کند.
منابع
عصر ظهور ... علی کورانی ص ۱۰۸
نسخه خطی ... ابن حماد ص ۷۱
رسول اکرم (ص) : در میان زمامداران عرب و عجم ( عجم یعنی غیر عرب) اختلاف و درگیری شدید پدید می آید تا مردی از تبار ابی سفیان بر سریر حکومت تکیه کند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۸۲
الام المهدی ص ۲۲۰
بشارت الاسلام ص ۱۹۱
الزام الناصب ص ۱۶۰
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۸۷
امام صادق (ع): ما و اولاد ابوسفیان دو خاندانی هستیم که بخاطر خدا با یکدیگر دشمنی داریم. ما می گوئیم خداوند راست گفت آنها می گویند خداوند دروغ گفت... ابوسفیان به جنگ پیامبر برخاست و معاویه فرزند ابوسفیان به جنگ علی بی ابی طالب (ع) رفت. و یزید پسر معاویه به نبرد با حسین (ع) پرداخت و سفیانی به مصاف با حضرت قائم (عج) برمی خیزد.
منابع
عصر ظهور ص ۱۲۱علی کورانی بحارالانوار ج ۵۲ علامه مجلسی ص ۱۹۰
امام باقر (ع) : سفیانی خروج نمی کند مگر اینکه قبل از آن شیصبانی در سرزمین عراق خروج کند . او چون جوشیدن آب از زمین می جوشد و فرستادگان و نمایندگان و واردین بر شما را به قل می رسانند. بعد از آن در انتظار خروج سفیانی و ظهور قائم باشید.
منابع
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۳۴
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۵۰
غیبت نعمانی ص ۲۰۴ و ۱۶۲
نوائب الدهور و علائم الظهور ص ۳۹۲
اصول کافی ج ۱ ص ۳۷۰
بشارت الاسلام ص ۱۰۷
روزگار رهایی ص ۱۱۰۵
معجم احادیث امام المهدی ج ۳ ص ۲۶۸
امام حسین (ع) : ............ سه نشانه پشت سرهم برای ظهور قائم عج :
۱: هلاکت فرزندان بنی عباس ( عراق)
۲: قیام سفیانی ( الشام )
۳: فرو رفتن در سرزمین بیداء ( نزدیکی مکه : بین مکه و مدینه)
منابع
نشانه های ظهور او - شیخ محمد خادمی شیرازی ص ۲۱۶
عقد الدرر ص ۴۹
رسول اکرم (ص) : فتنه ای ست که اهل مغرب و مشرق با هم می جنگند . در حال جنگ آنان در اثنای اشغال نایره سفیانی از وادی یابس خروج می کند.
منابع
تحفه المهدیه - سید حسین باقی ج ۲ ص ۱۳۶
از کتاب حذیفه یمانی
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۸۶
امام صادق (ع) : وقتیکه اختلاف افتاد بین پسران عباس ( عراق ) آنها سلطان ایشان اند ( بین دولت و مسوولانشان ) و طمع کند در ملک ایشان کسی که طمع نکرده است و عرب عنان های خود راپاره کنند. مردم لجام گسیخته شوند و هر صاحب قدرتی قدرت خودرا ظاهر کند و سفیانی ظاهر شود و یمانی رو آورد و حسنی حرکت کند. بیرون می آید صاحب الامر ( قائم ).
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۴۱
غیبت شیخ طوسی ص ۱۴۳
رسالت جهانی حضرت مهدی - فرید گل محمدی آرمان ص ۳۸۶
غیبت نعمانی ص ۱۴۵
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۴۱
امام صادق (ع) : ای سدیر ....! نشانه خروج سفیانی ۳ پرچم در شام به اهتزار در می آید ... حسنی و اموی و قیس در حالیک با هم نزاع و جنگ دارند سفیانی خروج می کند و آنان را درو می کند. کشتاری که مانند آن را هیچ گاه ندیده ای!
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۳ ص ۳۲
بحار الانوارج ۱۳ قدیم - ص ۱۷۵ طبع تهران از کتاب سرور اهل ایمان تالیف سید علی بن عبدالمجید مسند
عصر ظهور - علی کورانی ص ۱۱۲
بحار الانوار - علامه مجلسی ص ۲۷۱ و ۲۷۰
نشانه های ظهور او - حاج شیخ محمد خادمی شیرازی ص ۱۷۴
در بعضی از احادیث سه پرچم که با هم می جنگند به نام ربیعی و جرحمی و اصهب آمده که سفیانی بر آنها فائق می آید.
منابع
الزام الناصب ص ۱۸۸ از کتاب اربعین میر لوحی
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۲ ص ۲۷۷
و در بعضی دیگر از احادیث سه پرچم درگیر را بنام اصهب و ابقع و سفیانی نام برده است.
روزگار رهایی ص ۹۹۵ . ۹۹۳ و ۹۹۲
ارشاد شیخ مفید ص ۳۳۸
المهدی ص ۱۹۶
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۲۲ . ۲۱۲ . ۲۶۹ . ۲۳۷
غیبت نعمانی ص ۱۳۳ و ۱۴۹
اعلام الوری ص ۴۲۸
الزام الناصب ص ۱۸۴
الام المهدی ص ۲۲۴ و ۲۲۳
بشارت الاسلام ص ۱۰۲ . ۹۴ . ۱۷۵ . ۱۹۲
۳- کسانیکه سفیانی را دیده اند.
امام موسی صدر و بهلول از جمله این افراد هستند
۱- امام موسی صدر
امام موسی صدر که به دستور آیت الله حکیم مأمور می شود که ببیند چنین کسی (سفیانی) در سپاه یا لشکر سوریه وجود دارد یا خیر که امام موسی صدر از خوده حافظ اسد سوال می کند و نام و نام پدر و خصوصیات سفیانی را می گوید که بعد از جستجو حافظ اسد می گوید: بله سفیانی بنام عثمان پسر عنبسه با خصوصیات که گفته در ارتش ما وجود دارد و خودشان او را دیده اند .
منبع : ماهنامه موعود شماره ۷۰
۲- بهلول
سخنانی از بهلول ::: بسم الله الرحمن الرحیم. من برای زیارت حضرت زینب علیها سلام و حضرت رقیه بسوریه رفته بودم و در حدود ۲۰ روز در آنجا بودم. حافظ اسد رئیس جمهور سوریه مرا دعوت نمود بخانه خود برد و از من پذیرائی نمود. از آنجا مرا به ارتش سوریه برد و گفت که برای ارتش سوریه صحبت کنم. من هم به منبر رفته و برای آنان سخنرانی کردم وقتیکه از منبر پائین آمدم یک منصب داری داخل شد در آن وقت عده ای گفتند جاء سفیانی یعنی سفیانی آمد. دیدم او یک سرتیپ ارتش سوریه است. من با او شروع به صحبت کردم و اسم کوچک او را پرسیدم. گفت اسمم عثمان بن عنبسه است دیدم خودش است و از لحاظ صورت ظاهری، همان خصوصیاتی را داشت که در روایات از سفیانی آمده است. در صحبتهای خود با او متوجه شدم که وی بفکر این است که رئیس جمهور سوریه شود. این موضوع را از اینجا فهمیدم که وقتی من پیش او از حافظ اسد تعریف کردم و گفتم خیلی با من مهربانی کرده است، گفت او بشما هیچ لطفی نکرده است. اگر من جای حافظ اسد بودم شما را نخست وزیر خود میکردم. از این حرف فهمیدم که میل دارد بجای حافظ اسد بنشیند.
منبع : آیا ظهور نزدیک است ص ۱۹۳
توضیح : آیت الله بهلول (از کسانیکه سفیانی را دیده اند) که حدود ۱۰۰ سال سن داشت و در ۴ یا ۵ سال پیش فوت نمود و در گناباد دفن است.
ایشان سرشناس و طی الارض بودند و از سرشناسی ایشان همین بس که حافظ اسد رئیس جمهور سوریه یعنی پدر بشار اسد رئیس جمهوری کنونی سوریه ایشان (بهلول) را به خانه شخصی خودش می برد و می گوید تا هروقت هستی همنیجا باش و قیام مشهد در زمان کشف حجاب رضا خان را که مردم قیام کردند به رهبری بهلول صورت گرفت که فرار میکند و در افغانستان او را می گیرند و۳۱ سال زندانی می شود.
پیش بینی بهلول در خصوص جنگ جهانی :
بنظر من بزودی درگیری جهانی پیش می آید وتمام دنیا حتی ایران نیز داخل در این درگیری خواهد بود
منبع : آیا ظهورنزدیک است ص ۱۹۵
۳- حاج میرزا آقا مقدس نامی که فرزندش شیخ حسن از شاگردان مرحوم آیت الله عظمی مامقانی است. وی به مکه رفته بود از برگشت در مسیر راهش کاروانی از فلسطین آمده بودند. شبی که در آنجا استراحت می کرده سرو صدا بلند می شود. صبح از علت سرو صدا می پرسند که علت این سروصدا چه بوده؟ اهالی آنجا می گویند که عنبسه نامی صاحب فرزند شده و نام او را عثمان نهاده است. ایشان که در حال وضو گرفتن بوده یکی از همان اهالی از او سوال می کند آیا شما شیخ محمد حسن مامقانی را می شناسید؟ در پاسخ می گوید : بله می شناسم! آن می گوید که ایشان درگذشت. می پرسد کی ؟ آن شخص می گوید همین الان! با توجه به اینکه حدود ۱۰۰ سال پیش بوده و دسترسی به هیچگونه وسائل اخباری نبوده این یک خبر غیبی بوده که توسط شیطان به او داده شده . در قرآن هم داریم که شیاطین به اصحاب خود وحی می کنند. گوینده خبر با خانواده ی عثمان بن عنبسه ارتباط داشته است.
منبع :
ماهنامه موعود شماره ۷۰ از گفته های حجت الاسلام مهدی پور
۴- کسانیکه در وقت هجوم سفیانی به عراق با لشکریان او درگیر و او را شکست میدهند
۱ : سید خراسانی از ایران ۲: یمانی یا یمنی از یمن
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ) سید خراسانی
شرح مختصری بر احادیث ذیل:
سید خراسانی رهبر مرجع
ایرانیان است و شعیب بن صالح نام مستعار فرمانده قوای اوست که بعد از درگیری با
سفیانی و شکست لشکریان او به فرماندهی کل آقا امام زمان توسط خود آقا امام زمان به
فرماندهی او منصوب میشود. وقتیکه سفیانی از شام به قصد تصرف عراق و جنگ با حضرت
مهدی که در بهبوهه قیام اوست حرکت می کند و در عراق دست به جنایاتی می زند از جمله
دستور می دهد به لشکریان در یکروز هزاران زنا با دختران باکره انجام دهند... از
این مسائل ایرانیان برمی تابند و بقصد مصاف با آنان بسمت عراق حرکت می کنند. در
مرز عراق و منطقه اهواز درگیری بین ایرانیان و نیروهای سفیانی انجام می گیرد. در
همین حال خبر می رسد که مهدی (عج) قیام کرده است سفیانی چند لشکرش را می فرستد که
اورا بگیرند و بیاورند که آنان بسمت مکه حرکت می کنند و در نزدیکی مکه بین مکه و
مدینه در سرزمین بیداء همه شان به زمین فرو می روند و اثری از انان باقی نمی ماند
و چند لشکر سفیانی هم با ایرانیان در دروازه استخر درگیر میشوند که شکست می خورند.
بعد گروهی از نیروهای خراسانی بطرف مکه حرکت می کنند تا به نمایندگی از سایرین با
حضرت بیعت کنند. در اینجا برای روشن شدن مطالب و آمادگی اذهان یک مورد از آنچه را
در قسمت سید خراسانی و شعیب آمده است را درج و سپس به احادیث و روایات می پردازم.
آنچه که علی کورانی نویسنده کتاب عصر ظهور درباره شعیب بن صالح و سید خراسانی در صفحه ی ۲۶۶ الی ۲۶۸ بطور خلاصه ازجمع احادیث شیعه و سنی آورده است، ذیلاً اشاره شده است.
۱- این دو بزرگوار از یاران حضرت مهدی بوده و نزدیک به ظهور در ایران ظاهر می شوند و درنهضت ظهوره آقا شرکت میکنند.
۲- در آن زمان ایرانیان درگیره جنگ نابرابر با دشمنان خود هستند که طولانی میشود سید خراسانی را بعنوان سرپرستی امورشان انتخاب می نمایند گرچه وی چندان رغبتی نشان نمیدهد. امّا با اسرار زیاد می پذیرد و رهبری را بعهده می گیرد و بجهت ایجاد وحدت کلمه در صفوف نیروهای مسلح ایرانی، سردار رشید خود شعیب بن صالح را به فرماندهی کلّ نیروهای مسلح تعیین میکند.
۳- خراسانی و شعیب، جنگ را در مرزهای ایران، ترکیه و عراق هدایت و اداره می نمایند و نیروهای مستقر در شام ( همپیمانان) خود را به پیش میخوانند و در همان زمان از دو جناح عراق و شام آماده پیروزی بزرگ بسوی فلسطین و قدس عزیز میشوند. در این زمان جبهه عراق زیر تسلط سفیانیان است و لشکر سفیانی برای تسلط برعراق حرکت میکند و در همین زمان حضرت مهدی عج از مکّه مکرمه قیام می نماید و با آزاد سازی شهر مکّه در آن مستقرّ می گردد. در آن زمان حکومت حجاز توسط بقایای نیروهای خاندان فلان و نیروهای قبایل بومی اداره میشود.
۴- باتوجه به اینکه در آن موقع سه نیرو در قرقیسا باهم درگیر می باشند، سید خرسانی بدون درگیری در آنجا نیروهای خود را به مکّه جهت بیعت و کمک به حضرت مهدی عج می فرستد.
منبع: عصر ظهور چاپ ششم باستان، علی کورانی ص ۲۶۶ الی
امام محمد باقر (ع): جوانی از بنی هاشم (سید) که در کف دست راست او علامت و نشانه ای هست با پرچمهای سیاه از خراسان خواهد آمد و در پیشاپیش او شعیب بن صالح حرکت می کند و با اصحاب سفیانی می جنگد و آنان را شکست خواهد داد.
منابع
مهدی منتظر - شیخ جواد خراسانی ص ۲۶۳
معجم احادیث امام المهدی -ج ۳ ص ۲۱۷
التشریف بالمنن ص ۱۲۰
امام المهدی -سید محمد کاظم قزوینی ص ۲۹۶
عقد الدرر ص ۱۲۸
ترجمه ملاحم و الفتن - محمد جواد نجفی ص ۳۶
کنز العمال - متقی هندی ج۱۱ ص ۲۷۸
نوائب الدهور و علائم الظهور ص ۴۰۲
امام علی (ع): هرگاه پرچمهای سیاهی که شعیب بن صالح پرچمدار آنان باشد لشکریان سفیانی را شکست دهد مردم به جستجوی حضرت مهدی برآیند.
منابع
مهدی منتظر - شیخ جواد خراسانی ص ۲۶۲
معجم احادیث امام المهدی ج ۳ ص ۷۷ و ۷۶
رسول اکرم (ص): پرچمهای سیاه کوچکی به اهتزار در می آید که با مردی از اولاد ابوسفیان ( سفیانی) نبرد می کنند و برای اطاعت از حضرت مهدی عج زمینه سازی می کنند . در پیاپیش این پرچمها مردی بنام شعیب بن صالح بنی تمیمی حرکت می کند.
منابع
نوائب الدهور و علائم الظهور ج ۲ ص ۱۲۱
عصر ظهور علی کورانی ص ۲۵۶
الملاحم والفتن ص ۵۴ و ۴۴ و ۴۰
روزگار رهایی ص ۱۰۳۴
بشارت الاسلام ص ۱۸۴ و ۲۱۲
الحاوی والفتاوی ص ۱۴۱
المهدی ص ۱۹۰
امام باقر (ع): در حین اینکه سفیانی در کوفه مشغول قتل و غارت است بیرقهایی ( پرچم) از طرف خراسان در حرکت اند که منزلها ( راه ؛ جاده) را به سرعت طی می کنند و با ایشان چند نفر از اصحاب قائم (ع) می باشند.
منابع
غیبت نعمانی ص ۱۸۷
مهدی منتظر - شیخ جواد خراسانی ص ۲۵۹
بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۳۸
رسول اکرم (ص): سپاه سفیانی بغداد را ویران می سازند و بسوی کوفه حرکت می کنند و حوالی کوفه را آتش می شکند و بسمت شام براه می افتند و اسرا و غنائم جنگی را باخود میبرند آنگاه پرچمی که پرچم هدایت است ( سید خراسانی) از سمت کوفه حرکت می کند و سپاه سفیانی را تار و مار می سازد و آنچه اسیر و غنیمت دست آنان است باز می ستاند و یکنفر گزارشگر هم از آنان باقی نمی گذارد.
منابع
بشارت الاسلام ص ۲۷۷ و ۲۱
الزام الناصب ص ۱۸۸
روزگار رهایی ص ۱۰۴۱ و ۱۰۴۲
الحاوی و للفتاوی ص ۱۳۹
ترجمه ۱۳ بحار علی دوانی ص ۹۵۳ و ۹۵۴ از کتاب شیخ طوسی
علی (ع) : هنگامیکه سپاه سفیانی بسوی کوفه عزیمت می کند سفیانی گروهی را به جستجوی اهل خراسان می فرستد که برای یاری حضرت مهدی عج خروج کرده اند سپاه سفیانی با سپاه سید خراسانی در دروازه اصطخر روبرو می شود که مردی بنام شعیبن بن صالح پرچمدار خراسانی هاست و پرچمهای سیاهی در دست دارند. نبرد سختی در میانشان پدید می آید که سرانجام صاحبان پرچمهای سیاه پیروز می شوند و سپاه سفیانی پا به فرار می گذارند. در آن هنگام مردم به دیدار حضرت مهدی عج مشتاق تر می شوند و به جستجوی او می پردازند. حضرت مهدی در آن هنگام در مکه ظهور می کند و پرچم رسول اکرم ص را در دست میگیرد و آن هنگامیست که مردم به کلی از ظهور او نا امید شده بودند و حوادث فراوانی بر آنها رخ نموده است. . . . سپس حضرت شروع به خواند خطبه ای می کند . . . .
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۲ و ۱۰۵۱
الحاوی و للفتاوی ج ۲ ص ۱۴۱
بشارت الاسلام ص ۱۸۴
الملاحم و الفتن ص ۵۱
امام باقر (ع) : پرچمهای سیاهی برای نبرد با سفیانی به حرکت در می آیند که در میان آنها جوانی از بنی هاشم هست که صورتش چون قرص قمر است و در دستش علامت ( نشانه ) ای است. در پیشاپیش این سپاه شعیب بن صالح تمیمی است. کلاه های سپاهیانش سیاه است و جامه هایش سفید.... سپاه سفیانی را شکست می دهند و به طرف بیت المقدس حرکت می کنند تا به بیت المقدس می رسند وزمینه را برای حضور حضرت مهدی فراهم می کنند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۶
بشارت الاسلام ص ۱۸۵
الملاحم و الفتن ص ۴۱
امام صادق (ع) : در آن میان پرچمهای هدایت از خراسان بیرون آمده با شتاب هرچه تمام تر منازل ( جاده ها ) را طی نموده پیش می تازند و تعدادی از یاران قائم عج در میان آنها خواهد بود. آنگاه مردی از شیعیان غیر عرب با گروهی از مستضعفان از کوفه خروج می کند که سپاهیان سفیانی او را در میان حیره و کوفه به قتل می رسانند.
منابع
روزگار رهایی ص ۱۰۵۷
المهدی ص ۱۹۴
بشارت السلام ص ۵۵
غیبت نعمانی ص ۱۹۴
بحار الانوار ج ۵۲ - ص ۲۳۷
۲ ) یمانی
(( قبل از ذکر حدیث دو نکته ی مهم را خدمتتان عرض می کنم ))
۱- اینکه در حدیث آمده است سفیانی و یمانی ( یمنی ) و خراسانی در یک سال و یک ماه و و یکروز خروج می کنند،منظور از آن برای نبرد و رویاروئی باهم است. وقتیکه سفیانی بقصد تسلط عراق از شام حرکت می کند، به عراق که می رسد خراسانی از ایران و یمنی از یمن بطرف عراق جهت جلوگیری از وحشی گری های او و مبارزه با او حرکت می کنند والا طبق ده ها حدیث و روایات، انقلاب ایران چندین سال پیش از خروج سفیانی بوقوع پیوسته است و انقلاب یمن نزدیک به خروج سفیانی یعنی بعد از اینکه یمنی بر مسند خلافت می نشیند و رهبری را بدست میگیرد خیلی طول نمی کشد که سفیانی خروج می کند.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
۲- اینکه امام باقر (ع) فرموده است پرچم یمنی ، پرچم هدایت است و بیشتر از همه به حق دعوت می نماید بدین جهت است که اولا دربین اعراب اولین انقلاب برحقّ است که صورت می گیرد و برحق عمل میکند ، دوما چون انقلاب یمن تازه است و مردم آن حالت انقلابی و جوش و خروش زیاد دارند ، مانند اول انقلاب ایران که مردم اینقدر جوش و خروش و ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی داشتند ولی بجت مرور زمان ما ایرانی ها سردتر شده ایم و مانند اوائل انقلابمان داغ نیستیم ! یمنی ها بلحاظ تقارن انقلاب شان با خروج سفیانی ، آن حالت انقلابی بودنشان هنوز پابرجاست و إلا صدها حدیث داریم که پیامبر اکرم (ص) و معوصمین (ع) خیلی زیاد از انقلاب ایران ، رهبری ایران و مردم ایران تعریف نموده اند و آنها را زمینه ساز ظهور حضرت قلمداد کرده اند و حتی حدیث داریم که انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) اولش از مشرق ( ایران ) آاز می شود و همچنین حدیث داریم که از ۳۱۳ نفر یاران خاص حضرت ، یکنفر عرب نیست! ( اکثراً ایرانی هستند ) و حدیث داریم که در اولین ساعت قیام حضرت ، ۱۲ هزار از ایران به ایشان می پیوندند و ....
ولی در خصوص یمنی ، بنده فقط همین چند حدیث را که ذیل نوشته ام ، دیده ام و حدیث دیگری ندیده ام ضمنا جایی دیده نشده که یمنی ها وارد جنگ بشن مثل اینکه پشتیبان ایرانیها هستند
امام صادق (ع) : خروج خراسانی و یمانی و سفیانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و در این میان هیچ پرچمی به اندازه ی پرچم یمانی دعوت به حقّ نمی کند.
منابع :
چشم به راه مهدی ، جمعی از نویسندگان مجله حوزه ، ص ۲۸۰
تحفة المهدیه ، ج ۲، سید حسین عرب باقی ، ص ۱۴۵
غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۱
غیبت نعمانی ص ۲۵۲
امام باقر (ع) : خروج سفیانی و یمنی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یکروز خواهد بود و ترتیب آنها مانند دانه های تسبیح با نظم و پشت سرهم یکی بعد از دیگری می آیند و پرچم یمنی بیش از همه به راه حق و راه راست و به انب صاحبتان حضرت مهدی دعوت می کند. هرگاه یمنی خروج کند ، خرید و فروش سلاح را حرام می کنند و چون یمنی خروج کند برهر مسلمانی ست که به او بپیوندد و از او سرپیچی نکند و اگر کسی از او سرپیچی کند اهل آتش است. چون او به راه حقّ و راه مستقیم دعوت می کند.
منابع :
مهدی منتظر ، حاج جواد خراسانی ص ۲۵۷
معجم احادیث امام المهدی (عج) ج ۳ ، ص ۲۵۵
اعلام الوری ص ۴۲۹
رسالت جهانی حضرت مهدی ، فرید گل محمدی آرمان ص ۳۸۸
الزام الناصب ص ۱۸۴
عصر ظهور ، علی کورانی ص ۱۵۸
بشارت الإسلا ص ۹۳
روزگار رهایی ص ۱۰۲۲
منتخب الأثر ص ۴۵۶
الامام المهدی ص ۲۳۰
موعود نامه ، مجتبی تونه ای ص ۷۸۴
غیبت شیخ طوسی ص ۲۷۱
امام مهدی (ع) ، سید محمد کاظم قزوینی ص ۳۳۷
سفینة البحار به نقل از معارف و معاریف ج ۱۰، ص ۶۱۷
غیبت نعمانی ص ۲۵۵و ۱۳۵و ۱۷۱
بحار الانوار ، علامه مجلسی ج ۵۲، ص ۲۳۲و ۲۱۰
رسول اکرم (ص) : فرمانروایی ( سرداری ) از صنعاء یمن به نام " حسن " یا " حسین " خروج می کند و با قیام او فتنه ها از میان می رود. خجسته و پاک ظاهر می شود و در پرتو او ظلمت از بین می رود و حقّ بعد از پنهان شدن بوسیله او آشکار می گردد.
منابع :
عصر ظهور ؛ علی کورانی ص ۱۵۹
تاریخ غیبت کبری ص ۵۲۵
چشم به راه مهدی ، جمعی از نویسندگان مجله حوزه ص ۲۸۰
روزگار رهایی ص ۱۰۲۱
بشارة الاسلام ص ۱۸۷
از امام صادق (ع) سوال می شود که سفیانی کی قیام میکند؟ امام (ع) می فرمایند سفیانی کجا خواهد بود و حال آنکه هنوز شکننده ی چشم او از صنعاء یمن خروج نکرده است.
منابع
مهدی منتظر ، حاج شیخ جواد خرسانی ص ۲۵۷
معجم احادیث امام المهدی ج ۳، ص ۴۷۸
غیبت نعمانی ص ۱۸۵
عصر ظهور ، علی کورانی ص ۱۶۲
بحار الانوار ج ۵۲، ص ۲۴۵