منتظر موعود

مگر معراج نمی خواهید؟ مگر نمی خواهید بالا بروید؟ پس نماز کامل بخوانید محــــــــــــــک نـــــــمــــــــــاز است "آیت الله بهجت ره"
شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ب.ظ

اصلا شما این چادر رو از کجا آوردین ؟؟!!

معنی کلمه حجاب چیست ؟؟

کلمة حجاب هم به معنای پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت معنی ومفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. وشاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست. آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نرود، زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد. آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کند، و فتوای فقهاء هم مؤیّد همین مطلب است.(1)

به عبارت دیگر، حجاب معنای هر چیزی است که حقیقتی را بپوشاند. بعضی از حقایق را باید پوشاند تا از گزند نااهلان مصون بماند. مثل گوهر عفت زن، و بعضی از حقایق نباید در حجاب قرار گیرند مثل فضائل اخلاقی و مقام والای انسانی، که حیف است در حجاب تعلّقات دنیا قرار گیرد.

حجاب چهرة جان می شود غبارتنم

خوشا دمی کزین چهره پرده برفکنم
   

 

اصلا شما این چادر رو از کجا آوردین ؟؟!!

آیا در قران به صورت مستقیم به چادر به عنوان حجاب اشاره شده است؟

متن پاسخ: در سوره نور، آیه 31 در مورد حجاب خداوند می‏فرماید: «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ماظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن...؛

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو [اندازند...». (این آیه در چند بخش به وظیفه زنان در زمینه نگاه، پوشش و... پرداخته است).

1- آیه درباره احکام نگاه کردن بانوان به مردان است.

2- آیه: [ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها...] درباره احکام حفظ و رعایت حجاب شرعی در مقابل نامحرم است.

واژه «ابداء» که در آیه شریفه آمده است به معنای اظهار و آشکار نمودن است و مراد از «زینت» در آیه شریفه مواضع و جایگاه‏های زینت است؛ مانند: محل زینت‏های گوناگون از بدن که ابداء و آشکار نمودن آنها جایز نیست مگر مواردی که استثناء شده است؛ مانند: محل انگشتری (که انگشتان دست و خود دست است) و محل سرمه کشیدن (که چشمان است).

واژه «خُمُر» که در آیه شریفه وارد شده است لباس و جامه‏ای است که بانوان با آن سر خود را می‏پوشانند و بر سینه خود آویزان می‏نمایند و معنای این قسمت از آیه چنین است که با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موها و شانه و سینه خود را بپوشانند.

برای آگاهی بیشتر ر.ک: المیزان، ج 15، ص 111 و 112.

دانشمندان و فقیهان نیز در بحث از آیه شریفه، روایات وارده را متذکر شده و مورد بحث قرار داده‏اند؛ از جمله مرحوم آیت‏اللّه‏حکیم در ج 14 کتاب فقهی مشهور «مستمسک العروة‏الوثقی»، ص 27 می‏گوید: در روایت صحیحه فضیل از امام صادق(ع) می‏گوید: «از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسیدم که آیا از جمله زینتی است که خدای سبحان در قرآن می‏فرماید: «ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن»؟ حضرت فرمود: «آری آنچه به زیر خمار و مقنعه است زینت است و آنچه زیر دستبند است زینت است». (به نقل از وسائل‏الشیعه، کتاب نکاح، ابواب مقدمات نکاح، باب 109، ح 1) مقصود این است که صورت و دو کف جزء زینتی که باید پوشیده شود نیست و سر و گردن و ساق جزو زینتی است که باید پوشیده شود (خلاصه فرمایش آقای حکیم) در روایت موثقه زرارة از امام صادق(ع) در آیه شریفه که فرمود: «الا ما ظهر منها» می‏فرماید: «زینت ظاهر و آشکار سرمه و انگشتری است» (به نقل از همان منبع حدیث 3) و این دو در صورت و در کف می‏باشند (و هم‏چنین به حدیث 4 و 5 باب نیز که مضمون مشابه دارند استدلال نموده است)

نتیجه:

بیشتر فقها از این بخش آیه استفاده کرده‏اند که پوشش برای زن به جز صورت و کفین در صورتی که باز بودن منشأ فساد و انحراف نشود در مقابل نامحرم واجب است.

3- ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن... حکم مواردی را که زنان می‏توانند در آنجا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشکار سازند بیان کرده است.

4- ولایضربن بارجلهن... برای حفظ عفت عمومی و دور نگه‏داشتن افراد جامعه از عوامل شهوت‏زا، به زنان دستور داده شده است حتی از رساندن صدای خلخالی را که در پای دارند به گوش مردان بیگانه خودداری کنند. می‏دانید که تصریح به خلخال پا، تخصیص را نمی‏رساند بلکه هر چیزی را که سبب شعله‏ور شدن آتش شهوت است شامل می‏شود. پس آنچه در قرآن و روایات به آن پرداخته شده اصل پوشش است و تصریحی به چادر یا مانتو نشده. هر پوششی که موجب جلب نظر نامحرم و مفسده نباشد از نظر اسلام پذیرفته است و معلوم است که پوشش های جائز همه در یک سطح نیستند و بعضی بهتر می باشند و آنها که چادر را معرفی می کنند از جهت بهتر بودن آن نسبت به بقیه پوشش ها است.

برای آگاهی بیشتر ر.ک:

1- المیزان، ج 16، ص 339

2- تفسیر نمونه، ج 14، ص 434 - 454

3- مسأله حجاب، شهید مطهری


نوشته شده توسط بهنام اشرفی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
منتظر موعود

منتظر موعود

مگر معراج نمی خواهید؟ مگر نمی خواهید بالا بروید؟ پس نماز کامل بخوانید محــــــــــــــک نـــــــمــــــــــاز است "آیت الله بهجت ره"

اصلا شما این چادر رو از کجا آوردین ؟؟!!

شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۵ ب.ظ
معنی کلمه حجاب چیست ؟؟

کلمة حجاب هم به معنای پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت معنی ومفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. وشاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست. آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نرود، زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست. پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمایی نپردازد. آیات مربوطه همین معنی را ذکر می کند، و فتوای فقهاء هم مؤیّد همین مطلب است.(1)

به عبارت دیگر، حجاب معنای هر چیزی است که حقیقتی را بپوشاند. بعضی از حقایق را باید پوشاند تا از گزند نااهلان مصون بماند. مثل گوهر عفت زن، و بعضی از حقایق نباید در حجاب قرار گیرند مثل فضائل اخلاقی و مقام والای انسانی، که حیف است در حجاب تعلّقات دنیا قرار گیرد.

حجاب چهرة جان می شود غبارتنم

خوشا دمی کزین چهره پرده برفکنم
   

 

اصلا شما این چادر رو از کجا آوردین ؟؟!!

آیا در قران به صورت مستقیم به چادر به عنوان حجاب اشاره شده است؟

متن پاسخ: در سوره نور، آیه 31 در مورد حجاب خداوند می‏فرماید: «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ماظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن...؛

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو [اندازند...». (این آیه در چند بخش به وظیفه زنان در زمینه نگاه، پوشش و... پرداخته است).

1- آیه درباره احکام نگاه کردن بانوان به مردان است.

2- آیه: [ولا یبدین زینتهن الا ماظهر منها...] درباره احکام حفظ و رعایت حجاب شرعی در مقابل نامحرم است.

واژه «ابداء» که در آیه شریفه آمده است به معنای اظهار و آشکار نمودن است و مراد از «زینت» در آیه شریفه مواضع و جایگاه‏های زینت است؛ مانند: محل زینت‏های گوناگون از بدن که ابداء و آشکار نمودن آنها جایز نیست مگر مواردی که استثناء شده است؛ مانند: محل انگشتری (که انگشتان دست و خود دست است) و محل سرمه کشیدن (که چشمان است).

واژه «خُمُر» که در آیه شریفه وارد شده است لباس و جامه‏ای است که بانوان با آن سر خود را می‏پوشانند و بر سینه خود آویزان می‏نمایند و معنای این قسمت از آیه چنین است که با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موها و شانه و سینه خود را بپوشانند.

برای آگاهی بیشتر ر.ک: المیزان، ج 15، ص 111 و 112.

دانشمندان و فقیهان نیز در بحث از آیه شریفه، روایات وارده را متذکر شده و مورد بحث قرار داده‏اند؛ از جمله مرحوم آیت‏اللّه‏حکیم در ج 14 کتاب فقهی مشهور «مستمسک العروة‏الوثقی»، ص 27 می‏گوید: در روایت صحیحه فضیل از امام صادق(ع) می‏گوید: «از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسیدم که آیا از جمله زینتی است که خدای سبحان در قرآن می‏فرماید: «ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن»؟ حضرت فرمود: «آری آنچه به زیر خمار و مقنعه است زینت است و آنچه زیر دستبند است زینت است». (به نقل از وسائل‏الشیعه، کتاب نکاح، ابواب مقدمات نکاح، باب 109، ح 1) مقصود این است که صورت و دو کف جزء زینتی که باید پوشیده شود نیست و سر و گردن و ساق جزو زینتی است که باید پوشیده شود (خلاصه فرمایش آقای حکیم) در روایت موثقه زرارة از امام صادق(ع) در آیه شریفه که فرمود: «الا ما ظهر منها» می‏فرماید: «زینت ظاهر و آشکار سرمه و انگشتری است» (به نقل از همان منبع حدیث 3) و این دو در صورت و در کف می‏باشند (و هم‏چنین به حدیث 4 و 5 باب نیز که مضمون مشابه دارند استدلال نموده است)

نتیجه:

بیشتر فقها از این بخش آیه استفاده کرده‏اند که پوشش برای زن به جز صورت و کفین در صورتی که باز بودن منشأ فساد و انحراف نشود در مقابل نامحرم واجب است.

3- ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن... حکم مواردی را که زنان می‏توانند در آنجا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشکار سازند بیان کرده است.

4- ولایضربن بارجلهن... برای حفظ عفت عمومی و دور نگه‏داشتن افراد جامعه از عوامل شهوت‏زا، به زنان دستور داده شده است حتی از رساندن صدای خلخالی را که در پای دارند به گوش مردان بیگانه خودداری کنند. می‏دانید که تصریح به خلخال پا، تخصیص را نمی‏رساند بلکه هر چیزی را که سبب شعله‏ور شدن آتش شهوت است شامل می‏شود. پس آنچه در قرآن و روایات به آن پرداخته شده اصل پوشش است و تصریحی به چادر یا مانتو نشده. هر پوششی که موجب جلب نظر نامحرم و مفسده نباشد از نظر اسلام پذیرفته است و معلوم است که پوشش های جائز همه در یک سطح نیستند و بعضی بهتر می باشند و آنها که چادر را معرفی می کنند از جهت بهتر بودن آن نسبت به بقیه پوشش ها است.

برای آگاهی بیشتر ر.ک:

1- المیزان، ج 16، ص 339

2- تفسیر نمونه، ج 14، ص 434 - 454

3- مسأله حجاب، شهید مطهری
۹۲/۰۵/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
بهنام اشرفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی